HealthQuest bevat meer dan 40 verschillende Quests die allemaal een ander onderwerp hebben. De gebruiker kan kiezen tussen een voeding- en een beweeg Quests. Elke Quest wordt ingeleid met “De expert aan het woord”, dit is een inleiding waarin wordt beschreven waarom deze Quests gezond kan zijn voor de gebruiker. Deze experts zijn wetenschappers aan de Hanzehogeschool Groningen die elke Quest hebben vormgegeven aan de hand van de meest recente wetenschappelijke kennis. De Quests zijn voorzien met links naar de bronvermelding waar de gebruiker verder kan lezen als hij dit wil.

Naast relevante gezonde Quests, zijn er ook meerdere Quests waar “Gamification” wordt toegepast, dit betekent dat van een gezond (en saai) doel, wordt getransformeerd naar een gezond spelletje. Zo krijgt de gebruiker bijvoorbeeld opdrachten die wandelen of fietsen veel leuker maken. Probeer zoveel mogelijk dieren te spotten of ga op zoek naar de gekste straatnamen zijn hier voorbeelden van. Door Gamification krijgt de gebruiker meer interesse om de doelen te voltooien en de neiging zich elke keer te overtreffen.

Kunstmatige Intelligentie

Aan de hand van de keuzes en feedback van de gebruiker “leert” HealthQuest. Target Holding past kunstmatige intelligentie toe op de informatie die via de applicatie wordt verworven. HealthQuest leert zo per gebruiker welke Quests makkelijk of moeilijk, of saai of leuk zijn. Vervolgens bekijkt HealthQuest welke Quests passen bij de desbetreffende gebruiker. Waarna HealthQuest alleen passende Quests teruggeeft naar de gebruiker. Op deze manier worden de Quests gepersonaliseerd, waardoor de Quests haalbaar en leuk zijn voor elke gebruiker!